Om een DigiD te krijgen, moet je zijn ingeschreven in Nederland. Hoe je jouw DigiD kunt aanvragen, hangt af van op welke manier je staat ingeschreven (zie ook: Ik ben nog niet ingeschreven; waar regel ik mijn inschrijving in Nederland?). Mocht je niet weten hoe je staat ingeschreven of per ongeluk het verkeerde aanvraagproces kiezen, dan word je op basis van je BSN automatisch doorverwezen naar het juiste aanvraagproces.
Als je als ingezetene van een gemeente staat ingeschreven, dan volg je de volgende stappen:
- Ga naar www.DigiD.nl en kies voor ‘Aanvragen’.
- Kies tijdens de aanvraag voor ‘Ik woon in Nederland’. Onthoud je gebruikersnaam en wachtwoord goed.
- Binnen maximaal 3 werkdagen ontvang je thuis een brief met activeringscode. De snelheid hangt af van de postbezorging in uw regio. Let op: de brief gaat naar het adres waarop je staat ingeschreven bij je gemeente in de Basisregistratie Personen (BRP).
Als je staat ingeschreven als niet-ingezetene*, dan volg je de volgende stappen:
-
- Ga naar www.DigiD.nl en kies voor ‘Aanvragen’.
- Kies tijdens de aanvraag voor ‘Ik woon buiten Nederland’. Onthoud je gebruikersnaam en wachtwoord goed.
- Na het afronden van de aanvraag ontvang je een baliecode. Met de baliecode ga je binnen 30 dagen na de datum van je aanvraag naar een van de RNI-balies. Daar ontvang je de activeringscode voor je DigID.
- Voordat je naar de RNI-balie kan voor de activeringscode, moet je een afspraak maken met de RNI-balie waar je de code wilt ophalen. Doe dit zo snel mogelijk. Het kan zijn dat je even moet wachten.
Let op, vanwege grote drukte bij een aantal DigiD-balies, kan de wachttijd voor een afspraak soms langer duren dan dat je baliecode geldig is (30 dagen). Maak daarom eerst bij de balie van je keuze een afspraak voordat je de aanvraag voor een DigiD-account doet.
* Als je staat ingeschreven als niet-ingezetene, maar al langer dan vier maanden in Nederland verblijft, schrijf je dan eerst in als ingezetene bij de gemeente waar je verblijft.